Мої уроки



Презентація "Реалізм"

https://drive.google.com/file/d/1FEIVD7doRrK08ZePaPtM9HVeTXIwu0GS/view?usp=sharing



Тема :  Ф. Кафка. Загальна характеристика творчості.

Мета     Ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість Ф.Кафки, розкрити причини трагічного сприйняття світу,визначили своєрідність творчості письменника-експресіоніста.

Розвивати творчі здібності учнів, навички аналізу художнього твору, формувати самостійне логічне та творче мислення. Виховувати почуття гуманізму, доброти,  родинні почуття.

Тип уроку                  Урок засвоєння нових знань.
Форма проведення  Урок -огляд, урок-дослідження.
Обладнання              Портрет Ф.Кафки. Ілюстративний матеріал з біографії письменника. «Думки про автора» - галерея висловлювань про Кафку, його щоденникові запис, мультімідійна презентація

                                    Епіграфи                  

Кафка – письменник, створений своєю біографією.
 Д.Затонський
 …не було у світі письменника, у творчості якого власне життя і власна доля грали б таку вирішальну роль, як у Кафки.
 Д.Затонський
 Немає у нього притулку, немає даху над головою.
 М.Єсенська
 Письменництво і все з ним пов’язане суть моєї невеличкої спроби стати самостійним, спроби втечі.
 Ф.Кафка
 Тільки люди, який уразила однакова недуга, розуміють одне одного.
 Ф.Кафка
 …Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості
 Ф.Кафка

Хід уроку

І. Організаційний момент
1.    Створення позитивної емоційної атмосфери, психологічне налаштування на активну роботу.

2.Я  розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що  дух партнерства, співпраці, творчості, самостійного пошуку допоможе нам у цьому. А керуючими «законами» нашого уроку хай будуть такі слова:

Поводитись – тактовно!
 Діяти – активно!
 Думати – оперативно!
 Сперечатись – доказово! 
Для всіх обов’язково.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.    Літературний диктант «Література І половини ХХ століття»

1. ХХ ст. розвивається під незаперечним впливом…

2.    Термін на означення т.з. «лівих» (нереалістичних) тенденцій у мистецтві, що виникають у кризові періоди – це …

3.    Естетичну палітру епохи першої половини ХХ ст.. передусім визначають такі явища, як …

4.    Футуризм, кубізм, дадаїзм, сюрреалізм, експресіонізм – основні течії…

5.    Вони створювали колажі з клаптів шпалери, з фрагментів друкованої продукції (газетних, журнальних сторінок), організовували скандальні літературні вечори…

6.    Засіб зображення психіки людини безпосередньо «зсередини» як складного плинного процесу, - це…

7.    У витоків модернізму стоять три найвидатніших прозаїків ХХ ст.

8.    Література, яка адресована найбільш культурно розвинутій та освіченій частці суспільства, - це…

9.    Література, для якої характерні жанри розважального характеру (детектив, мелодрама, комікс, фантастика), що розраховані на невибагливі художні смаки і невисокий рівень інтелекту) отримала назву…

10. Одна з авангардистських течій у мистецтві, головним принципом якої є відобразити напругу переживань та емоцій авторського «я», його суб’єктивне світобачення, - це…

Відповіді:
1.    Модернізм.
2.    Авангардизм.
3.    Декаданс, ранній модернізм, зрілий модернізм, неореалізм, неоромантизм, школа «потоку свідомості».
4.    Авангардизму.
5.    Дадаїсти.
6.    «Потік свідомості».
7.    М.Пруст, Дж.Джойс, Ф.Кафка.
8.    Елітарна.
9.    Масова.
10. Експресіонізм.

1.    Бліцопитування:
 1.    Модернізм – це…
 2.    Декаданс – це …
 3.    Сюрреалізм – це …
 4.    Експресіонізм – це …
 5.    Гротеск – це …

Експерти оголошують загальну кількість балів, яку набрали учні за літературний диктант (1 бал), бліц-опитування (2 бала одна відповідь).
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Літературний процес жодної епохи не був таким важким, напруженим і суперечливим як у ХХ ст.. Це був час на зламі війн та революцій. Людина осмислює все пережите, а митці відображають у своїх творах. Виникає більше десятка течій і напрямів нереалістичного спрямування, що отримали назву модернізм. Вихідна позиція модернізму – життя абсурдне і тому неможливо відбити його засобами традиційної поетики.
Один із перших представників модернізму ХХ ст. – письменник-експресіоніст Франц Кафка.
 Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Сприйняття, вивчення нового матеріалу
«Я – Kavka (Kavka (чеський) – галка), у угольщика есть такая… Это моей родственнице живется лучше, чем мне. Правда у нее подрезаны крылья. Со мной этого делать не надобно, ибо мои крылья отмерли. И теперь для меня не существует ни высоты, ни дали…»Письменник, який  говорить про себе, що для нього не існує  ні висоти, ні далини; в щоденнику якого часто зустрічається слово «страждання» - це австрієць Ф. Кафка, знайомство з філософською прозою якого ми розпочнемо сьогодні. І мені б хотілося, щоб ви не тільки засвоїли основні факти його життя та творчості; розкрили його світобачення, зрозуміли зміст, концепцію світу та людини, проблематику оповідання «Перевтілення», але, в першу чергу, щоб ви відчули біль Кафки – гуманіста за людину, його небажання миритися з дійсністю, де все абсурдно та спрямовано проти людини, щоб ви відчули тривогу письменника за долю світу.          Нам з вами, щоб зрозуміти Ф.Кафку, треба хоч на хвилинку стати на його місце.
А допоможуть нам в цьому  учні, які працювали за випереджальними завданнями .
Літературний монтаж
Крок 1. Думки про автора
Учням пропонуються щоденникові записи Кафки, вислови друзів, літераторів про нього, робота з інформаційними блоками.
Учні зачитують вислови (за вибором) і висловлюють власне бачення особистості Кафки – образ якої людини постає перед нами? (додаток 1)
 Крок 2 Перегляд мультимедійного додатку «Ф.Кафка» Слово вчителя: (слайд №1)
 -Як ви розумієте ці висліви? (відповіді учнів)
 - У чому ж секрет Кафки? ( слайд2,3)
 -Давайте прослухаемо повідомлення про його життя(виступ учня)
 (слайд 5,6,7,8,)(додаток 3
Повідомлення про його коханих  (слайд 9)

-       слово вчителя      (слайд 10)

-        творча спадщина(слайд 11)

-       слово вчителя  -Кафка- фундатор модерністської прози (слайд12_)- гротеск ,абсурд у творчості (слайд13,14,15)

Твори письменника просякнуті безнадійністю людського існування, самотністю  особистості у цьому світі. В його творах знайшли відображення особистий стан душі митця, а також тогочасні соціальні  проблеми. Кафка, не зважаючи на свій песимізм, завжди співчував самотній і відчуженій людині, проявляв себе як гуманіст. Трагічність його світосприйняття стала віддзеркаленням ХХ ст. Кафку вважають родоначальником літератури абсурду і чи не першим екзистенціалістом у світовій літературі, тому що, за думкою А.Камю, його творчість стала найбільш переконливим втіленням абсурдності життя. (слайд16)

Світовідчуття Кафки досить своєрідне. Він бачить навколишній світ, власне життя як втілення безглуздості, абсурдності, де щохвилини якість незрозумілі містичні сили (доля, влада, втілення сили) мають можливість увірватися в життя кожної особистості, щоб зганьбити її, насолоджуватися її стражданнями, безцільно прагнучи її знищити. Це концепція Кафки (Кафкіанізм) (слайд17,)

Саме така концепція світу та місця людини у ньому і допоможе зрозуміти твори Кафки, заглибитися в особливості його поетичного світу. Своєрідність авторського світобачення, проблематику твору ми розглянемо на прикладі оповідання «Перевтілення» на наступному уроці. (слайд18)

Узагальнення та систематизація вивченого на уроці
 Інтерактивний   метод «Незавершене  речення».
 На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було те….
 Я для себе зробила (зробив) висновок , що людина…
 Я вважаю , що Кафка – це …

Поетична хвилинка
 В добробуті , у люблячій сім’ ї
 Зазнав насильства й деспотизму.
 Зробити кращим світ хотів
 Й прожив життя, повне абсурду.
 Навпіл розколоте буття : в світі людей – завжди самотній.
 Прагнув сім’ ї та «дезертир»
 В душі вселився безворотно…
 Сам за походженням єврей,
 А краще знав німецьку мову…
 Не жив – страждав…
 І відчував весь час провину невимовну…

Оцінювання учнів
 І. Домашнє завдання
 Прочитати твір

Поміркувати, чому Кафка не закінчив оповідання смертю Грегора, а продовжив оповідь далі. Як складеться життя родини після смерті Грегора? Чи буде родина згадувати про нього?




Немає коментарів:

Дописати коментар

2018 рік проголошено: Роком реалізації правопросвітницького проекту  "Я МАЮ ПРАВО!"   Роком охорони культурної с...